کد مطلب:77753 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

نامه 030-به معاویه











و من كتاب له علیه السلام

الی معاویه.

یعنی و از جمله مكتوب اوست علیه السلام به سوی معاویه.

«فاتق الله فیما لدیك و انظر فی حقه علیك و ارجع الی معرفه ما لاتعذر بجهالته، فان للطاعه اعلاما واضحه و سبلا نیره و محجه نهجه و غایه مطلبه، یردها الاكیاس و یخالفها الانكاس. من نكب عنها جار عن الحق و خبط فی التیه و غیر الله نعمته و احل به نقمته.»

یعنی بپرهیز خدا را در آن چیزی كه در نزد تو است از نعمتهای او و نگاه كن در حق او بر تو از اطاعت حكم او و شكر نعمت او و برگرد به سوی شناختن چیزی كه معذور نیستی تو در ندانستن آن كه شناختن امام زمان باشد. پس به تحقیق كه از برای اطاعت و عبادت كردن علامتها و نشانه های آشكار است و راههای روشن است و جاده ی واضحه است و فایده ی بسیار مطلوبه است، كه بهشت باشد، می رسند به آن علامتها و راهها و فایده ها زیركان و مخالفت می كنند از آنها ابلهان، كسی كه منحرف شد و گشت از آنها گشت از حق و به سر درآمد در بیابان گمراهی و تغییر دهد و سلب كند خدا نعمت خود را از او و فرود آورد او را به عقوبت خود.

«فنفسك نفسك! فقد بین الله لك سبیلك و حیث تناهت بك امورك، فقد اجریت الی غایه خسر و محله كفر، فان نفسك قد اوحلتك شرا و اقحمتك غیا و اوردتك المهالك و او عرت علیك المسالك.»

یعنی واپا نفس تو را واپا نفس تو را! پس به تحقیق كه آشكار گردانید خدا از برای تو راه تو را و از آنجایی كه به منتها رسید در تو كارهای تو، پس روانه گشتی به سوی منتهای خسارت و ضرر كشیدن و به منزلت و مرتبه ی كافر گشتن و به تحقیق كه نفس تو به گل فرو

[صفحه 1070]

كرد تو را در شرارت و بدی كردن و به شدت داخل گردانید تو را در ضلالت و گمراه گشتن و وارد گردانید تو را در جاهای هلاك شدن و سخت و دشوار گردانیده است بر تو به راههای حق رفتن.

[صفحه 1071]


صفحه 1070، 1071.